Municipiul Târgu Mureș are, provizoriu, un nou operator de salubritate
Publicat de Corina Muntean, 17 iunie 2020, 15:42
Municipiul Târgu Mureş nu va fi îngropat în gunoi. Ca urmare a expirării contractului cu Salubriserv SA, societate aflată în insolvență, serviciul de salubritate din municipiul Târgu Mureş a fost delegat altei firme, care a început, de ieri, să ridice gunoiul.
Consilierii Partidului Oamenilor Liberi nu au participat la ședința CL Târgu Mureș în care s-a decis ca municipalitatea să semneze contractul, lansând acuzația că toate condițiile noului contract par suspecte.
Consilierul POL, Radu Bălaș apreciază însă că încredințarea directă, fără licitație, a contractului poate fi de competența DNA:
Nu ne era clar din punct de vedere legal ceea ce s-a întâmplat acolo, și eu cred că peste 6 luni o să aflăm de la DNA informații interesante despre situația de astăzi. Pentru orice licitație mai de anvergură din oraș, trec doi ani până se pune în aplicare, din cauza legilor românești. Ce să vezi, că de pe o zi pe alta, are și contract de salubritate, totul rezolvat! Logica mea îmi spune că era o manevră dinainte gândită, să fie pregătiți toți cu utilaje, să aibă totul pus la punct – am înțeles că vreo 250 din cei 300 de angajați vor fi preluați de cealaltă firmă.
Claudiu Maior, consilierul primarului, susține că nu va exista un impact social negativ, pentru că tot cu angajații proveniți din Valea Rece va lucra și noul operator de salubritate.
El a anunțat că începând din 15 iunie, când au expirat contractele se salubritate ale cetățenilor, aceștia nu vor mai achita nicio taxă, contravaloarea serviciilor fiind plătită Primăriei, la sfârșit de an.
Cosilierul primarului mun. Tg.Mureș, Claudiu Maior:
Ieri, când am fost la ei, am rugat oamenii să își depună cererile de angajare la noua societate care a câștigat licitația. Mi s-a transmis că deocamdată sunt în concediu de odihnă, iar aproximativ 20 la sută din ei sunt deja angajați și lucrează cu 25 de utilaje. Contractele, care până acum au fost între SC Salubriserv, asociația de propietari, un agent economic sau o anumită persoană care a avut contract individual, acelea din data de 15 iunie nu mai sunt în vigoare. Deci târgumureșenii nu mai plătesc niciun ban, li se ridică gunoiul, în schimb va fi o taxă la același preț, iar Primăria plătește tot la societate. Adică așa cum îți plătești impozitul pe mașină sau casă, așa vei plăti o taxă la primărie la sfârșit de an.
Pe de altă parte, lucrătorii societății Salubriserv spun că nu a fost nimeni în concedii de odihnă, pe perioada pandemiei asigurând curățenia stradală și colectând gunoiul:
Nu se știe ce se întâmplă. Pot să zic că ar fi bine să ia oamenii înapoi, să se lucreze în continuare, că e dezastru cum arată orașul! Nu se știe încă cine o să rămână, contractele noastre sunt la firmă și încă nu sunt semnate. În privința mașinilor, a utilajelor, nu știm cine e omul ăsta (patronul noului operator n.r). Vineri ni se va da o șansă, să vedem pe cine ia înapoi. Noi nu am fost deloc în concediii de odihnă, și pe perioada pandemiei, toată lumea a lucrat; când am cerut să mergem în concediu ne-au zis că nu e voie pentru că suntem în stare de urgență.
Contractul cu noua firmă de salubritate din Târgu Mureș a fost semnat pe o perioadă de tranzit, până la reluarea licitaţiei în cadrul proiectului judeţean de management al deşeurilor. Patronul firmei, Illes Botond, a promis că în circa 2 săptămâni va organiza o conferință de presă, și va face toate anunțurile necesare.
Valeriu Russu